Jumaat, 2 Januari 2009

ISRAEL VS PALESTIN: ulangan sejarah lampau


Menyingkap sejarah awal penaklukan yahudi keatas Baitul Maqdis dari tentera islam, mereka membasahkan bumi Baitul Maqdis dengan melancarkan pembunuhan beramai-ramai umat islam.

Kaum muslim pada saat itu dibunuh dijalan - jalan dan rumah-rumah. Tidak ada satu tempat di Al-Quds untuk berlindung bagi menyelamatkan diri. Para muslimat diperkosa dan dibunuh, bayi-bayi kecil dilambung dan seterusnya dicucuk dengan pedang, manakala kaum muslimin disembelih tengkuknya.

Peristiwa berdarah itu berlanjutan selama 2 minggu, habis kesemua tempat dibasahi darah umat islam, samada dirumah mahupun dimasjid mayat umat islam bergelimpang disana sini. Dikatakan pembunuhan itu mencecah 70000 orang.Demikianlah zalimnya tentera yahudi terhadap kaum muslim seawal penaklukan mereka keatas Baitul-Maqdis.


Namun amat berbeza dengan tentera islam, selepas hampir 100 tahun kejatuhan kerajaan islam diBaitul Maqdis. Tentera islam pimpinan Salahuddin Al-Ayubi berjaya menawan kota suci itu. Saat itu bertanyalah Salahuddin kepada kesemua tawanan berbangsa yahudi tersebut: " Masih kamu ingat seratus tahun dahulu sewaktu kamu merampas kota ini daripada kami, apa yang kamu lakukan terhadap umat islam didalamnya?"


Jawab tentera yahudi tersebut:-"saat itu kami bunuh semua penganut islam, lelaki kami sembelih tengkuknya dan mayatnya kami campak keluar kota, Kaum wanitanya kami perkosa dan kami bunuh sebaik selesai, manakala anak - anak kecil yang masih bayi, kami lambung keatas dan seterusnya kami tikam dengan pedang kami".

Bertanya lagi Salahuddin:-" Hari ini kami telah berjaya menawan kembali kota ini, adakah kamu mahu lihat kami melakukan seperti apa yang kamu lakukan terhadap kaum muslim dahulu?" mendengar pertanyaan Salahuddin itu maka kaum yahudi itu meraung sambil merayu agar tidak dilakukan perkara yang sama terhadap mereka. Salahuddin memandang keadaan itu dengan tersenyum.


Lalu berkatalah Salahuddin kepada mereka:-" Kamu bernasib baik hari ini, kerana kami merupakan umat islam. Islam melarang keras penganutnya melakukan kezaliman! Oleh yang demikian aku akan bebaskan kamu dengan 2 syarat yakni 1- kamu semua memeluk islam dan kamu akan dibebaskan. 2- Sekiranya kamu tidak mahu memeluk agama islam, hendaklah kamu membayar tebusan sebanyak 5 Dinar bagi lelaki dewasa, 3 Dinar bagi wanita dan 3 Dinar bagi anak-anak kamu."


Melihat dari peristiwa sejarah itu, Aku sedikitpun tidak merasa hairan dengan perilaku kaum yahudi pada hari ini. Sejarah telah memperlihatkan sikap sebenar kaum yahudi, kerakusan mereka membunuh kaum muslim sudah menjadi sifat semulajadi bangsa laknatullah itu.

Hari ini perilaku mereka hanya mampu diperhatikan oleh kesemua umat islam dimuka bumi Allah S.W.T. tanpa mampu berbuat sesuatu. Saudara islam Palestin terlihat menjadi seperti kaum islam terdahulu sebelum munculnya Salahuddin Al-Ayubi. Sedang saudara mereka yang berada sekitarnya hanya mampu berpeluk tubuh dan sekali-sekala melaungkan kesedihan.


Tidak adakah sesiapa pada hari ini yang mampu menamatkan kesengsaraan umat islam Palestin seperti mana yang pernah dilakukan Salahuddin? Mungkin kesemua raja mahupun politikus kini lebih mementingkan kedudukan dari menyelamatkan maruah islam. Wahai Salahuddin Al-Ayubi.. kiranya kau masih ada, apakah akan kau biarkan ini semua berlaku?

3 ulasan:

  1. moga allah menyamatkan palastin dan moga muncul seseorang wira seperti salahuddin al-ayubi membangkit pejuang islam mrnentang israel laknatullah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ALLAHUAKBAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. kezaliman israel jelas di mata dunia. setiap manusia mampu menilai siapa yg benar dan salah. tapi israel adalah golongan yg tidak mampu menilai kebanaran dan tidak berperikemanusiaan. Allah s.w.t mengurniakan akal dan fkiran kepada manusia utk membezakan manusia dgn binatang. situasi israel ini menunjukkan mereka sama tarafnya dengan binatang yang tidak ada akal fikiran. bayangkan suatu hari nanti keluarga mereka diperlaku kan seperti apa yg mereka perlakukan kepada palestin. terkutuk la mereka. semoga Allah s.w.t membrikan balasan yg setimpal dgn perlakuan mereka yg keji. kepada smua umat islam sedunia, mari la kita memanjatkan doa buat palestin kerana kita adalah 1...

    BalasPadam
  3. sebenarnya Allah telah menjanjikan kita seorang khalifah(ketua) bagi setiap 100 tahun dan telah berlalu 3 orang khalifah ( Muhammad saw, khalifah Ar rasyidin dan salahudin al ayubi)sekarang ini adalah tahun ke-47

    BalasPadam