Jumaat, 9 Januari 2009

Apa yang hang pelik LAH Oiiiiii...


Satu perkara yang aku amat hairan bilamana PM berasa pelik dengan sikap ahli UMNO terhadap calon pilihannya(menantu yang pilih beb). Kehairanan aku bila sekali lagi PM mendakwa bahawa beliau tidak tahu yang calonnya itu selama ini bersikap sombong.(dulu anak dapat kontrakpun Pak Lah tak tau gak...walaupun die mase tu Menteri kewangan).Ini bermakna PM tidak buat "Home Work" terlebih dahulu dalam menentukan calon yang berkelayakkan.(ade lagi ke yang layak?)

Bagi aku, bilangan pemimpin Umno yang benar-benar mahu berkhidmat pada rakyat amatlah sedikit, mereka ini tergolong dalam kumpulan terpinggir. Budaya pemerintahan dari atas kebawah dan bukannya dari bawah keatas adalah merupakan darah daging UMNO pasca Merdeka.Ini dibuktikan apabila terlihat jelas seolah UMNO mengamalkan sistem Monarki dalam menentukan pucuk pimpinannya, Bermula diera pemerintahan Tun Razak yang mana penggantinya adalah merupakan birasnya iaitu Tun Husin.


(Gua janji..gua tolonglu jib hihihi..)

Setelah berakhirnya era Mahathir dan bakal menyusul Pak Lah(yeke?) Jawatan tertinggi Parti nampaknya diserahkan kembali kepada keluarga Tun Razak iaitu Najib. Dan aku dapat mengagak siapa pengganti Najib yang pastinya bukan Muhyidin. Justeru sikap inilah yang menyebabkan UMNO mula kelihatan seperti sebuah syarikat keluarga (UMNO & Keluarga Holding) dan bukannya sebuah Parti milik orang Melayu secara keseluruhannya.

(sory Din...i dah ready dah tau...auw..tak kuase)

Begitulah juga halnya dengan calon PRK K.Trgn, Wan Farid merupakan adik kepada Wan Hashim bekas Exco dizaman Idris Jusoh.(ceh..suku sakat die jugak )Berbanding calon PAS yang pada mulanya agak kontroversi(merujuk laporan TV3 suku,sureee hebohh) ekoran lambatnya diumumkan oleh Parti Islam tersebut, namun jelas disini PAS mengamalkan budaya pemerintahan dari bawah yakni mendengar suara akar umbi demi memastikan sesuai dengan konsep kepimpinan jemaah.Oleh yang demikian, PAS lebih mempraktikkan sistem demokrasi berbanding UMNO yang "kununnya" memahami demokrasi.
PS:- takda apa nak pelik LAH oiii...biasak la tu family planning..cume peliknye ialah Bekas PM yang apa nama tu pun dengar katanya menyampah dengan calon umno kali ni...Hairan bebeno..apsal erk..??? Lu pikir la sendiri!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan