Jumaat, 2 Januari 2009

merempat dibumi sendiri


Aneh, Pelik, Hairan...apa lagi istilah sesuai untuk diungkap bagi isu ini? Tanah Pajakan 99 tahun ataupun 69 tahun, Pajak dari siapa kepada siapa?



Pajakkan sama ertinya dengan sewa, cuma ianya dibayar sekaligus selama mana tempoh yang dipersetujui. Pun begitu tuan punya berhak mengambil semula harta yang dipajakkan itu dari penyewa dengan hanya membayar sekali ganda jumlah pajakkan yang dibayar kepadanya. Sebagai contoh, sekiranya harta itu dipajak sebanyak RM 3000, maka tuan punya hanya perlu membayar RM 6000 kepada penyewa bag mengambil semula haknya.



Sipenyewa juga tidak punya hak untuk membantah ataupun ingkar dengan tidak memulangkan kembali harta yang disewa itu, kiranya berdegil tuan punya berhak mengambil tindakkan mahkamah untuk merampas sekaligus menyaman penyewa diatas kerugian yang ditanggung tuan punya selama mana sipenyewa ingkar.



Begitu jugalh dengan hal tanah pajakkan, Tidak perlulah kita bersorak gembira pabila menerima geran tanah. Kerana sekiranya tertera perkataan pajakkan 99 tahun, bererti ia hanyalah tempoh sewaan dan bukanya milik kita secara mutlak apatah lagi untuk diwarisi oleh anak cucu kita. Mengapa ini berlaku?



Aku kira dengan memberi Pajakkan dan bukannya hak milik kepada rakyat, kerajaan akan mudah untuk mengusir rakyat dari tanah tersebut pabila ada towkey-towkey yang berminat untuk membangunkan kawasan di penempatan rakyat itu tadi.



Kebiasaannya rakyat miskin akan ditempatkan disebuah penempatan yang agak jauh dari kota. Disana nanti, rakyat miskin akan membina gerai-gerai menghadap longkang untuk berniaga. Mereka juga berusaha memajukan kawasan tersebut dengan mempopularkannya dengan produk hasilan dari warga-warganya. Tatkala terlihat kepesatan potensinya penempatan tersebut, saat itulah kerajaan akan merampas dan mengusir golongan kelas bawahan itu tadi bagi memberi laluan kepada sipemaju membina empayar kekayaan tanpa perlu bersusah payah seperti golongan marhein tadi.



Demikianlah kitaran hidup rakyat marhein, dengan geran pajakkan ini telah menjadikan mereka sebenarnya "merempat dibumi sendiri".Sekali lagi mereka akan diusir kesebuah daerah terpencil dan diberikan harapan palsu pemilikkan geran pajakkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan