Selasa, 13 Januari 2009

Sepetang bersama Eekmal Ahmad


Perkenalan yang diatur melalui email oleh seorang tokoh paling berpengaruh ketika ini, telah membawa kepada pertemuan singkat antara aku dan saudara Eekmal Ahmad petang tadi.Pertemuan yang aku sifatkan cukup bermakna, aku begitu kagum dengan daya pemikiran Eekmal bilamana perbualan kami menyentuh soal "Keperluan perubahan", anak muda ini mengupas isu tersebut dengan baik sekali sambil memetik beberapa contoh perubahan yang dilakukan oleh tokoh-tokoh hebat dalam dan luar negara.



Aku juga berasa begitu kerdil tatkala mendengar Eekmal bicara soal ekonomi dan peradaban dunia timur dan barat. Jarang sekali aku ketemu anak muda yang begitu tawadhu dengan ilmu, Disaat ini aku mula merasakan betapa perlunya aku mencari dan menggali ilmu, Dan..sudah tentu aku akan memilih menggali dengan cara Praktikal berbanding mencari ilmu berdasarkan teori.



Kepada Eekmal Ahmad yang juga merupakan penterjemah karya tokoh pemikir Indonesia Ahmad Wahib "Pergolakkan Pemikiran Islam", aku ucapkan salam perkenalan dan semoga ianya berlanjutan menjadi persahabatan. Manakala buat tokoh yang bertanggungjawab mengatur perkenalan kami berdua, aku ucapkan Terima Kasih dan selamat berjaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan