Khamis, 8 Januari 2009

DISEBALIK PRK K.TRGN

Pertama sekali aku ingin ucap "Selamat ulang tahun ke-25" kepada sebuah stesyen Televisyen Swasta.Selamat juga aku ucapkan kerana berjaya menjadi stesyen pilihan nombor 1 penguasa untuk menjalankan propaganda mereka. Agak aneh, sebuah stesyen swasta yang sepatutnya bebas terlihat ditunggang dengan sewenangnya oleh penguasa.

Temubual antara TV ini dengan seorang makcik gagap bertaraf Senator merangkap Ketua wanita U..O amat mengelikan hati. Aku juga menanti kalau-kalau ada temubual ketua Muslimat yang tidak bertaraf Senator, namun jangkaan aku tepat! sudah tentu TV ini tidak akan sekali-kali menyua Mikrofon bersalut spannya itu kepada Parti Pembangkang.( tobat seribu rahmat la kalau die bagi)Inilah yang dikatakan Pilihanraya bebas dan adil mengikut tafsiran U..O, Ruang mereka terbuka luas sedang lawannya disempitkan serta punya ruang yang cukup terbatas.

TV ini juga melaporkan kenyataan bekas PM Oppss masih PM ( cam tak caye je die nak berenti..) berkenaan dakwaan undi hantu. PM kata mereka parti KUAT apa perlu beli undi? itukan kerja tak baik.Alahai... meruntun jiwa akibat tersentuh dengan kenyataan PM itu Walaupun sukar aku mempercayainya.(kalaulah betul tak beli undi kan bagus).

Aku kira ini berita yang paling menarik, "Pengorbanan calon U..O melepaskan jawatan senator dan Tim.Menterinya demi rakyat K.Trgn" Air mata aku mencurah-curah dek kerana tidak menahan ketawa. Tambahan pula bila PM kata andai kalah, calon takkan dapat semula jawatannya bahkan untuk kembali menjadi Setiausaha politik PM pun jangan harap.( Oit..jangan bimbang Wan, PM tu sampai bulan 3 je..pastu mung leh mintak keje baru ngan PM baru lor weh.)

Arghh.. Aku mula terkenang nasib para nelayan yang begitu tertekan dengan tingginya harga Diesel. Juga aku terbayangkan betapa seriusnya pengorbanan orang kampung sekitar Pulau Duyong yang diarah pindah semata -mata mahu memberi laluan kepada pembinaan masjid Kristal...Bagaimanakah nasib mereka? apakah pengorbanan calon U..O sama taraf dengan nasib rakyat melayu miskin dan terpinggir sekitar K.Trgn?

2 ulasan:

  1. aku suke makcik yng merah menyala berkatakata... sambil gagap seolah2 ada orang pegnag parang di belakang kamera...

    "....ya kita kempen dari rumah ke rumah.... insyallah tak ada isu..." aku ingat mau ulang dekat 5-6 kali...

    BalasPadam
  2. uiks...Fa-t lu boleh ingat skrip mokcik gagap Tu? lu memang hebat! ha ha ha...Mokcik gabra sebab first time masuk tv. ha ha ha

    BalasPadam