Selasa, 23 Disember 2008

Demokrasi....


Selain mempunyai erti mental, demokrasi juga bererti pembinaan suatu sistem sebagai saluran bagi sikap mental untuk membina dan berkembang tumbuh dalam institusi yang bernama negara.



Untuk itu harus ada jaminan bahawa tidak ada satu kekuatanpun mempunyai peluang untuk bertindak sewenang-wenang. Dan jaminan ini ada bila dalam percaturan politik negara ada kekuatan kontrol yang cukup berwibawa.



Kerana itu demokrasi pun menuntut tercegahnya suatu kekuatan oligarki dan kerana itu suatu perimbangan kekuatan yang tempang harus dicegah.

1 ulasan:

  1. Salam...
    Ada pro kontra perihal demokrasi ni...
    Demokrasi akn menjadi bagus jika semua pihak merasakan mereka satu bangsa satu negara, sanggup berkongsi apa saja...Demokrasi juga mampu membela nasib golongan bawahan. Tetapi yang menjadi kontra jika ia disalahguna untuk menganiaya dan menindas golongan tertentu, boleh menimbulkan kekacauan dan peperangan (Betulkan saya jika saya salah). Namun yang pasti demokrasi dalam pilihanraya dan memilih pemimpin adalah sesuatu yang sangat diperlukan dalam mana-mana negara.

    *Kesimpulannya..saya menyokong demokrasi.

    SHANA

    BalasPadam