Sabtu, 24 Oktober 2009

Belanjawan skema


Seharian mendengar pembentangan Bajet semalam cukup melelahkan, seperti biasa bajet ini juga disebut untuk rakyat! hahaha....itu biasalah,aku belum dengar mana-mana negara yang akan gelar bajet mereka adalah bajet kroni atau yang sama waktu dengannya.


Tahun ini samalah seperti tahun-tahun sebelumnya, sungguhpun aku lemah dalam ekonomi - namun aku seperti rakyat yang lain, hanya menanti apa yang mahu dinaikkan dan apa pula yang mahu diturunkan. Bajet tahun ini dikatakan agak kecil berbanding tahun lepas, katanya bajet ini akan mampu memulihkan ekonomi yang sedia tenat.Argghh itu ayat standard beb...tapi pak ekonomi siapa yang akan pulih? yang dibawah atau diatas?


Dalam bajet tahun ini juga terselit gula-gula buat rakyat bawahan seperti aku, biasalah mesti kena ada pemanis beb...barula rakyat tak memekak.Tapi setakat gula-gula RM 500 dan pelepasan cukai 1% mana cukup pak jib oiii!! sudahlah pelepasan cukai berbeza antara WPI dengan wilayah yang lain, ini tidak adil! kata kemakmuran bersama, oleh itu mengapa harus ada perbedaan? EDAN!


Hal yang aku nantikan dalam bajet ini ialah penetapan tangga gaji wajib bayar sektor swasta kepada RM 900.00 sebulan, malangnya tak kunjung tiba.Yang dibagi skim pencen! oklah kot.Penguasaan 30% bumiputra dalam syarikat yang ditetapkan dalam DEB langsung tidak dibicarakan perlaksanaannya, memang setiap syarikat dibumi Malaysia ini menurut kehendak DEB demi menjaga ketuanan melayu itu tadi, tapi....yang 30% tu diisi hanya dihieraki bawahan sahaja. Lihatlah kesemua syarikat besar milik non bumi, yaaa...mereka patuth pada penetapan bahawa harus punya 30% bumiputra dalam syarikat itu, tapi dimana pak? semua mereka itu adalah ofis boy,pengawal keselamatan, pemandu syarikat,kerani dan kalau nak tinggi sikitpun pengurus cawangan! adusss!!! inilah ketuanan melayu wahai tuan-tuan melayu sekalian...kahkahakah


Hari ini pun seperti biasa melompat-lompatlah media penguasa memainkan kononya inilah bajet rakyat.Siap ada tajuk lagi "Kemakmuran Bersama" perghh...skema betul....siapa yang makmur?Kalau ada yang perasan semalam Pak Jib ada sebut gelombang penswastaan...ayat ini adalah ayat lembut dan tak ramai orang melayu yang paham, apatah lagi ketua cawangan UMNO dikampung abang Din Bunga.hahahaha... kesian beb... tak mengapalah...biarlah aku terangkan akan maksud disebalik perkataan "DASAR PENSWASTAAN" tu. Maksudnya ialah...jeng..jeng..fuh suspen ni...maknanya ialah Pak Jib nak jual kompeni kerajaanla pak pin oiiiii....hahahaha..entah mengapa secara tiba-tiba aku terbayang lambang "SIME DARBY".Syokla Ketuanan Melayu lepas ni! siapalah ketuanan yang bertuah terpilih memiliknya. Syarat pemilikkan mesti ada komisen!!


Mungkin ada yang gembira bila lihat muka depan akhbar hari ini, tajuk pula cukup gempak "Bajet rakyat" disamping itu ada pula Tuan-tuan melayu komen bahawa bajet ini confirm akan bawa Malaysia lebih maju dan ekonomi akan stabil gila.hahahaha....aku malas nak percaya sebab tahun lepaspun cakap macam tu juga, dan aku yakin tahun depan bentang bajet barupun ada ayat macam tu juga percayalah! tapi abang Omar tetap kena bakar lemang untuk cari pendapatan lebih,Pak Long pula tetap kena kerja shift kilang kaca milik ehem..ehemm..Pak Ya pula kehulu kehilir dengan lori sampah....waduh...bukankah mereka ini bangsa melayu? patutnya mereka ini TUAN, tapi mengapa jadi begini?kok aneh! haaaa....mesti ada yang jawab...depa yang malas dan tak cekap cari peluang! dah tu kenapa nak salahkan kerajaan? kahkahakah....Hanya Korupsi yang lebih mengenali UMNO!

1 ulasan:

  1. PANDANGAN ISLAM TENTANG BAJET 2010

    1) Amalan membentangkan bajet untuk kelulusan cabinet adalah tatacara penggubalan hukum dalam system demokrasi. Sedangkan dalam system khilafah Islamiah, khalifah boleh meminta input dan pandangan majlis ummat (majlis syura) tetapi tidak perlu mendapat kelulusan. Majlis ummat sekadar bertanggungjawab memuhasabah jika khalifah tidak mengamalkan perbendaharaan yang selari dengan hukum Islam.

    2) Segala bentuk sumber pendapatan, hak pemilikan dan pengagihan dalam bajet 2010 adalah sama sekali bertentangan dengan fiqh amwal fil Islam. Bentuk bajet yang dibentangkan adalah dirangka berdasarkan system ekonomi kapitalisme dan sama sekali tiada persamaan dengan sumber pendapatan dan kewangan dalam Islam. Kapitalisme mencipta sendiri hukum pendaatan Negara dan perbelanjaan, sesuai dengan aqidah sekular. Ini bercanggah dengan Firman Allah swrt:
    “Maka demi Tuhan mu, mereka sekali-kali tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu (Muhammad) sebagai hakim dalam perkara yang kamu perselisihkan antara mereka.” (An Nisa’ 65)
    Sabda Rasullulah saw:
    “Sesiapa sahaja yang melakukan suatu amalan yang tidak menepati urusan kami maka ianya pasti tertolak” (Hadith Riwayat Muslim dan Ahmad)
    Dalam Shahih Muslim dari Jabir bin Abdullah berkata:
    “Saya sedang sakit, kemudian saya dijenguk oleh Rasulullah saw bersama Abu Bakar. Mereka dating untuk menjenguk ketika saya dalam keadaan saya tidak sedarkan diri. Pada masa itu, baginda berwudhu dan mengalirkan air wudhunya kepada saya, kemudian saya tersedar. Saya bertanya, “ Wahai Rasulullah, bagaimanakaha caranya saya mengambil keputusan tentang harta saya?” Baginda tidak meberikan jawapan sehingga turunlah ayat tentang harta waris.
    Dalil-dalil di atas menunjukkan bahawa segala bentuk hukum wajib diambil secara rinci berdasarkan hukum yang telah diturunkan oleh Allah dan bukannya mengambil sumber hukum dari ideologi kufur seperti kapitalisme hari ini.

    3) Secara purata, 70 peratus sumber pendapatan yang dibentang dalam bajet adalah bersumber dari cukai langsung mahupun cukai tidak langsung. Walhal cukai tersebut adalah jelas haram di sisi Islam. Rasulullah saw bersabda:
    “Orang yang memungut cukai tidak akan masuk syurga” (Hadith riwayat Ahmad, Abu Dawud dan Al Hakim)
    “Sesungguhnya pemungut cukai itu berada dalam neraka” (Hadith Riwayat Ahmad)
    “Sekiranya kami menjumpai pemungut cukai sempadan, maka bunuhlah dia” ( Hadith Riwayat Ahmad)

    4) Tindakan mengenakan cukai akan menyebabkan kenaikan harga barang. Ini adalah sangat jelas haram berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Ma’qal bin Yasar:
    “ Sesiapa sahaja yang mencampuri urusan harga kaum Muslimin untuk menaikkannya, maka sesungguhnya Allah swt berhak untuk menempatkannya dalam api neraka pada hari kiamat kelak:



    6) Penafian pendapatan negara yang yang tunjukkan oleh A Quran dan Sunnah seperti jizyah, anfal, ghanimah, kharaj, usyur, fa’I dan rikaz. Inilah pendapatan yang wajib diambil dan diusahakan oleh negara tetapi telah dinafikan dalam system sekular demokrasi hari ini.

    7) Pendapatan negara yang bersumberkan riba’ dan menyuburkan riba. Riba’atau nama lainnya faedah/interest merupakan antara sumber pendapatan utama dalam bajet. Pakej-pkej raangsangan untuk memastikan sector perbankan yang berasaskan riba’ terus anjal.


    JIKA CUKAI DAN RIBA HARAM, JADI APAKAH SUMBER PENDAPATAN NEGARA ISLAM?

    Penjelasan lanjut di blog saya

    BalasPadam