Jumaat, 6 Mac 2009

gelanggang politik semakin rancak

Kebelakangan ini situasi politik dalam negara cukup menyesakkan, bermula tarikh 8 mac 2008 dimana ia digelar tsunami politik, sehingga kini masih belum terdapat tanda-tanda ianya akan reda.Malah adakalanya ombak tsunami tersebut dilihat semakin menggila menghempaskan badainya keatas lapangan politik negara.

Peristiwa rampasan kuasa diPerak yang mana membawa kepada satu persidangan dibawah pokok baru-baru ini, telah membuatkan Malaysia semakin menjadi tumpuan dunia. Ia juga turut memperlihatkan seolah "Demokrasi" diMalaysia sedang menuju kehancuran. Agak sukar sekali bagi mereka yang punya fikiran waras...mahu menafsirkan tindakkan mengunci Dewan dari dimasuki ahli Dewan itu sendiri.Bahkan fikiran akan semakin bercelaru bilamana melihat ketika ini Setiausaha Dewan lebih berkuasa dari ketua dewan yakni Speaker dewan rakyat.

Namun demikian, disaat kita bingung dengan peristiwa DiPerak, timbul satu laporan akbar dari Perancis yang mana mula membicarakan "mengapa dan bagaimana Altantuya dibunuh?". Aku yakin dan percaya, semestinya akan ada laporan balas dari media tempatan yang ditunggang penguasa. Mereka pasti akan mengatakan bahawa ini satu lagi cubaan mencampuri hal dalaman negara oleh negara asing, walaupun mereka tahu bahawa kes tersebut juga membabitkan sebuah negara asing.

Dalam pada masa yang sama, ketika ini sudah mula kedengaran suara-suara mengatakan Pak Lah tidak akan meletak jawatan sepertimana yang telah dirancang sebelum ini. Walaupun Pak Lah menafikan khabar angin tersebut, Tetapi terlihat jelas akan kebenarannya bilamana beliau mula melantik seorang penasihat agama yang baru. Bukankah Pak Lah hanya punya tempoh beberapa minggu lagi untuk keluar dengan rasminya dari mahligai Sri Perdana? Lalu mengapa masih mahu melantik penasihat baru?

Demikianlah peristiwa-peristiwa yang sedang rancak dipamerkan kepada rakyat, apapun ianya sedikit sebanyak telah membuatkan rakyat semakin membaca hak mereka yang terkandung didalam "Perlembagaan Negara". Disana-sini samada digerai mahupun warung... kedengara sudah ramai yang mula membicarakan situasi semasa.Adakalanya telahan serta kupasan yang dibuat lebih bijak serta mampu membuatkan dahi kita berkerut. Tambahan pula kupasan serta telahan tersebut, bukannya dari seseorang yang bergelar Profesor....tetapi ianya datang dari seorang tukang kebun, juruwang dipasar raya serta penyelia kilang cermin. Pendapat mereka ini jauh lebih baik dari mereka yang bertaraf Profesor (kangkung).

Saat ini, aku semakin tidak sabar ingin menanti babak seterusnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan