Isnin, 30 Mac 2009

PRK:-IA TETAP SUATU REFERENDUM!!


Peringatan agar tidak menjadikan 3 pilihanraya kecil kali ini sebagai satu referendum, adalah merupakan satu gesaan bacul. Apatah lagi gesaan itu dibuat oleh seorang yang baru sahaja dinobatkan selaku orang nombor 2 dalam partinya.

Mungkin sahaja beliau menyedari bahawa laungan perubahan dalam partinya hanya bersifat retorik semata-mata. Kalaupun ada perubahan yang dilakukan, ianya sekadar merubah kembali haluan kebelakang. Ini dapat dilihat, tatkala pengumuman KDN menggantung permit akhbar parti pembangkang selama 3 bulan, ianya dibuat tanpa ada alasan yang jelas dari pihak kerajaan. Pendekatan ini tidak ubah seperti mana yang dilakukan diera gelita selama 22 tahun oleh penguasa terdahulu. Nah! apakah ini suatu pembaharuan?

Larangan mengadakan ceramah umum ditempat terbuka sepanjang tempoh berkempen dalam PRK kali ini, juga mempamerkan sikap pemerintahan kuku besi. larangan ini hanya menambah sempit ruang demokrasi yang telahpun sedia kecil .Manakala direnung kembali segala langkah dan pendekatan yang diambil oleh penguasa saat ini, ianya seolah menarik musuh kegelanggang pertarungan dengan matanya ditutup dan tangannya digari.

Kesemua langkah yang diambil sang penguasa jelas, kelihatan gagal menyekat kehendak rakyat yang mahukan perubahan. Kehadiran puluhan ribu rakyat disetiap pusat penamaan calon, dengan mengibar megah panji-panji parti Pakatan Rakyat, telah menyebabkan siPenguasa mula berasa senak. Kehadiran mereka bukan kerana diumpan dengan wang ringgit, Tetapi didorong oleh semangat mahu bebas dari kezaliman dan penindasan.Mereka yang terdiri dari semua kelas,golongan dan bangsa bersatu menuntut hak mereka!

Oleh yang demikian, PRK ini mahu tidak mahu....ia tetap menjadi medan pungutan suara rakyat! adalah teramat dangkal dengan mengatakan PRK ini hanya sekadar Pilihanraya kecil dan tidak ada kena mengena dengan penerimaan rakyat terhadap segala bentuk tindakan KERAjaan UMNO-BN mutakhir ini.Kata-kata sipenguasa tersebut, dilihat sebagai satu lagi cubaan menongkat langit.Zaman sudah berubah, pencerahan sudahpun melanda Malaysia. Rakyat tidak lagi mudah diperbodohkan dengan picisan propaganda murahan,Rakyat mahukan Perubahan, rakyat mahu merdeka dari penindasan dan kezaliman, Rakyat mahukan ekonomi yang membela nasib rakyat! Pulangkan kembali hak Rakyat!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan