Selasa, 5 Mei 2009

PERAK:-MALAYSIA BOLEH!


Demokrasi ala Malaysia, apa lagi nak dikata? Tempoh hari aku berkesempatan ngobrol panjang dengan Pak Long. Beliau antara insan yang paling aku hormat, sikap merendah diri serta tawadhu pada perjuangan menjadikan Pak Long insan yang mudah didekati.

Cumanya Pak Long seolah gagal memahami konsep demokrasi ala Malaysia, persoalan "Mengapa" atau "Pasai Apa?"( dialek Kedah) sering menjadi mainan dibibirnya.Mungkin juga beliau tidak mempunyai pendidikkan tinggi laksana Profesor yang membolehkan beliau membuat telahan.Namun, Pak Long juga bukan sembarangan, beliau pernah merantau ke Jepun sekitar tahun 80an dahulu.

Perak merupakan situasi yang bisa membuatkan dahi Pak Long berkerut, Persoalan "Pasai Apa?" pasti terpacul dimulutnya tatkala berita negeri itu disogokkan kepadanya, apatah lagi jika ianya datang dari Utusan dan TV3 suku.Bagi Pak Long saban hari situasi Perak kelihatan semakin aneh, bingung memikirkan samada boleh atau tidak hal yang sedemikian berlaku?

Lantaran itu beliau memilih aku sebagai rujukkan,Sambil "pekena" kopi tongkat ali...Pak Long mulakan bicara seraya berkata"Boleh ka jadi macam tu" tanya pak long merujuk drama Perak kepadaku. Makanya, aku sebagai anak muda menjawab,"BOLEH!". Tiada apa yang aneh diMalaysia, aku mengingatkan Pak Long akan perihal slogan "Malaysia Boleh" yang amat popular diMalaysia suatu waktu dahulu.Ianya jelas menunjukkan bahawa tiada apa yang mustahil diMalaysia, asal sahaja keputusan itu mampu menyelamatkan kedudukkan penguasa,ia pasti berlaku.

Adakalanya aku merasakan undang-undang itu hanya untuk pihak oposisi,manakala penguasa berhak merubah demi mencapai matlamat politiknya.Matlamat menghalalkan cara, oleh yang demikian aku suka mengingatkan kepada semua,agar jangan menaruh harapan yang terlalu tinggi pada 7mei ini. Tarikh tersebut dengan bersaksikan dewan rakyat, pastinya akan menjadi suatu lagi peristiwa aneh buat mereka yang berpandukan sistem perundangan,Tetapi tidak bagi mereka yang amat memahami "DEMOKRASI ALA MALAYSIA!".


Pak Long;- zamri! mai secawan!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan