Sabtu, 11 April 2009

Krisis 98 yang belum selesai


"Kita belum betul-betul pulih dari krisis 1997 walaupun sesudah 10 tahun," katanya, yang merujuk kepada nilai ringgit yang sekarang berada pada sekitar RM3.60 untuk setiap dolar AS berbanding dengan RM2.50 pada sebelum krisis 1997."Demikianlah. Walau pun sesudah lebih 10 tahun, keadaan (nilai) ringgit masih belum kembali seperti keadaan sebelum serangan mata wang 1997," katanya.

Beliau menjangka negara barat seperti Amerika Syarikat juga tidak akan pulih walaupun (untuk) 10 tahun akan datang.Beliau berkata pendapatan per kapita mereka yang tinggi bukan menggambarkan keadaan yang sebenar dan merupakan penipuan besar-besaran oleh peniaga matawang mereka.

Tun Dr.Mahathir

sumber:-Malaysia kini

Aku sememangnya tidak sekalipun pernah mempercayai... bahawa ekonomi kita pernah pulih dari krisis 98 . Pernah aku suarakan pendapatku ini kepada seorang tokoh yang juga terlibat secara langsung dalam krisis 98 dahulu.Hmmm.....jawapannya mudah, "kita ikhtiar bersama,InshaAllah pasti ada jalannya."

Sementara mereka berikhtiar mencari jalan penyelesaiannya, aku ingin bertanya khabar kepada semua saudara seperjuangan sekalian.

Apa khabar Pak Long? masih ada lagi kaca yang mahu dijadikan cermin?

Apa Khabar Abg Umaq? sudah sedia untuk bakar lemang semula?

Apa Khabar Abg Din (Flower)? sudah sedia untuk cuci kenderaan?

Apa Khabar Wak Jono? khemah belum bocor lagi?

Apa Khabar Abg Azrul? masih banyak kerja?

Haaa....Apa Khabar semua anak muda Malaysia sekalian, apakah anda semua sudah siap untuk mengubah gaya hidup????

Tiada ulasan:

Catat Ulasan