Jumaat, 10 April 2009

Kabinet baru,cerita sama???

Maka lengkaplah turutan senarai kabinet cermin Malaysia yang baru,seperti kebiasaannya....barisan kali ini juga mempunyai temanya tersendiri. Jika sebelum ini temanya "Cemerlang,Gemilang dan Terbilang "(temberang), dan yang terbaru ini pula 1 Malaysia,1 impian dan 1 harapan.


DiMalaysia cukup terkenal akan kehebatan mencipta slogan ataupun tema,ianya akan dipaparkan selaku pembuka sesuatu perbuatan agar mencerminkan kesungguhan.Namun hakikatnya tidaklah begitu, kata-kata yang terkandung didalam slogan tersebut sering menjadi retorika penyedap sahaja.Ianya seolah menjadi tiket untuk menghalalkan segala perbuatan dan melariskan dagangan murahan secara eksklusif.

Barisan kabinet yang mengangkat sumpah hari ini dikatakan mahu menjana aspirasi rakyat, hmm....agak aneh, mereka seolah baru bangkit dari lena yang panjang, selama 51 tahun menjadi pemerintah...baru kini mereka menyebut mahu menjana aspirasi rakyat dan meletakkan kepentingan rakyat dihadapan?

Masih jelas dalam ingatan aku, tatkala Imam Hadhari mengangkat sumpah selaku ketua pemerintah dahulu, beliau menyeru agar "bekerja bersama saya, bukan bekerja untuk saya".hahaha...ramai juga yang terpedaya, akhirnya kita semua DIKERJAKAN oleh tok imam.

Melihat setiap slogan serta kerenah para politikus ini, timbul persoalan dalam fikiranku yang kerdil ini.Apakah mereka benar-benar faham apa yang mereka katakan? apa yang mereka faham tentang kehendak rakyat? apa yang mereka faham tentang "penderitaan" tatkala mereka masih berkereta dan berumah mewah?

Hmmm....aku walaubagaimanapun akan cuba memberi mereka peluang, tetapi tidak akan sekali-kali meletakkan Harapan!!.Justeru kita sekarang punya dua kerajaan, aku mahu lihat siapa yang mampu menyerap penderitaan rakyat sekaligus memahami kehendak marhein kali ini.

Pak Long:" woit! hampa tau ka apa makna 1 impian,1 harapan,1 Malaysia tu woiii...hahaha jangan 1 impian depa tu nak harap dapat rembat 1 Malaysia dah la woiii...haru kita nanti..kahkahkah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan