Jumaat, 8 Ogos 2008

SUSAHNYA ANWAR IBRAHIM

Dilahirkan pada 10 ogos 1948 disebuah perkampungan yang digelar cherok to'kun, Anwar Ibrahim memulakan kehidupan susahnya. Semangat memberontak yang mahukan pembaharuan melalui perubahan, menjadi sifatnya sejak belasan tahun lagi.



Anwar mula mencari susah dengan membuat pembelaan terhadap rakyat Baling di tahun 1974, Walhasil beliau merengkok dalam tahanan I.S.A. hampir 2 tahun. Anwar seolah tidak serik, maka digerakkan satu gagasan anak muda yang memakai gelaran "ANGKATAN BELIA ISLAM MALAYSIA atau ABIM, bagi terus memacu gerakkannya menentang keZALIMan.



Tindakkan Anwar cukup menyesakkan sang pemerintah, lantas diberi tawaran menyertai kerajaan. Tujuannya untuk menutup mulutnya dari terus mengkritik kerajaan. Anwar kemudiannya diletakkan dalam "sangkar emas" serta dikelilingi pegawai khas untuk memantau pergerakkannya. Dia dilimpahkan dengan kemewahan, tapi Anwar tetap AN-WAR. Prinsip membela nasib rakyat cukup teguh dalam hatinya, maka sewaktu Mahathir bercuti, Anwar telah membentangkan satu "akta pencegahan rasuah" diParlimen. Akibatnya Anwar terpelanting dari kerusi mewahnya, Bagi menambah keperitan Anwar, sang penguasa melemparkan tuduhan yang cukup aib- agar kehidupannya terus terseksa


Penguasa mula hilang akal tatkala melihat dokongan rakyat terhadap Anwar, lantas Anwar dihenyak, dipukul dan dihumban kepenjara selama 6 tahun. Anwar bisa menjadi Perdana Menteri dengan hanya melafazkan "na'am Amin" setiap perintah dan kata-kata sang penguasa, namun perangai melawan arus membuatkan hidupnya SUSAH.



Sememangnya dilhat pada zahir, Anwar orang yang senang. Punya mobil dan rumah besar (itupun setelah berhempas pulas mencari rezeki ditempat orang) Namun Anwar tetap orang susah. Kini disaat usia 61 tahun yang sepatutnya menghabiskan masa dengan cucu, Anwar masih bergelut kepayahan. Impiannya mahu melahirkan Malaysia sebuah negara maju melalui konsep keADILan pada yang haq masih meluap. Impiannya melahirkan anak bangsanya menjadi tokoh cerdik pandai yang terkenal seantero dunia masih membara.



Dengan tekanan maha hebat ini, Mampukah Anwar?

2 ulasan:

  1. Anwar tetap Anwar..
    satu Anwar terkorban,
    sejuta Anwar muncul! percayalah..

    BalasPadam
  2. Bukan senang mahu pemimpin yang memperjuangkan untuk rakyat, pasti ada musibah yang menimpa, INGAT!! Setiap pejuangan pasti banyak halangan kerana mahu menguji kesabaran kita dalam perjuangan ini. ALLAH MAHA BESAR....

    Rakan2
    Jangan Lupa layari blog saya di http://khairilazuar.wordpress.com
    bagi komen setiap artikel yang saya tulis. …ada artikel baru

    BalasPadam