Rabu, 1 Julai 2009

Rakyat menanti UMNO DIPRU13: CORRECT!!!!!

Selama ini seringkali kedengaran disetiap pelusuk keramaian rakyat,samada kenduri kahwin,kenduri tahlil dan sehingga ke kedai kedai kopi diseluruh negara. Hal yang dibicarakan ialah mengenai sistem kehakiman negara, oleh kerana apa yang dibincangkan tiada disusulkan bukti,makanya hal tersebut dianggap gosip dikalangan rakyat jelata.

Semuanya berpunca dari kes pengharaman UMNO pada sekitar 1988.Tahun itu dianggap kemuncak percakaran diantara para hakim dengan Penguasa. Dalam pergeseran tersebut, Negara menyaksikan pemecatan ketua-ketua hakim yang enggan mengikut telunjuk penguasa dalam menegakkan keadilan.

Krisis itu telah berlegar disekeliling rakyat, sistem kehakiman mula dipandang sinis.Perundangan negara tercemar, penjenayah dikatakan tidak bimbang melakukan aktivitinya oleh kerana mampu KOW TIM.Hmm....itu semua hanya gosip semata-mata..mana mungkin ia berlaku? Itu hanya dakyah parti pembangkang untuk mengelirukan rakyat!

Tapi.........secara tiba-tiba.....setahun sebelum Mac 08, seluruh negara digemparkan dengan satu klip Video.Golongan marhaen pula kelihatan berpuas hati setelah menonton klip tersebut manakala tokey-tokey besar mula gusar.Mengapa? ahaaa! itulah klip yang memberi bukti bahawa rakyat tidak berilusi selama ini. Segala apa yang dikatakan gosip sudahpun menjadi kisah benar.Hahahaha.......Rakyat terutama penghuni rumah-rumah setinggan mula meraikan, dimana-mana mula kedengaran "korek,korek, korek"....kerana cuba mengajuk drama klip tersebut.

Penguasa mula bertindak, ditubuh satu suruhanjaya diraja.Rakyat memandang tanpa berahi barisan panelnya. Ini kerana,sekian lama mereka menunggu bukti bahawa ada campur tangan penguasa dalam mengatur perlantikan hakim.Sudah tentu ianya juga melibatkan rasuah! Maka panel memulakan siasatannya, dikerah semua yang disebut hadir kemahkamah. Walhasil satu laporan dihantar kepada SPDK Yang Dipertuan Agong, dan....laporan tersebut telah mencadangkan agar kesemua YANG TERLIBAT DIDALAM KLIP TERSEBUT DIDAKWA!!!

Gembira bukan kepalang satu Malaysia, tidak sabar menanti kes tersebut dibicarakan.Rakyat telah menggunakan kuasa yang hanya boleh dipakai setiap 5 tahun sekali. 8 Mac digelar TSUNAMI POLITIK, penguasa tumbang dibeberapa negeri emasnya.Tidak cukup dengan itu,penguasa hanya mampu membentuk kerajaan rapuh dek ketiadaan majoriti penuh untuk berbuat demikian.

Sana-sini rakyat berpesta meraikan kemenangan mereka mengajar sipenguasa angkuh. Lembu,kambing,ayam dan itik malah kerbau dikendurikan.Generasi baru kelihatan paling gembira menyambut kemenangan ini, terpamer diwajah setiap mereka seolah negara baru MERDEKA!

Tiba-tiba.....Langit tidak selalunya cerah.....Laporan SuruhanjayaDiraja tersebut tidak diendahkan si penguasa. Para pencatur yang disebut didalam klip video bukan sahaja masih bebas, malah ada yang masih berjawatan tertinggi didalam kerajaan. Mengapa begitu? nampaknya sekali lagi rakyat tidak punya pilihan.Terpaksalah mereka menerima keputusan itu walau dihati membungkam marah..Apa yang rakyat boleh buat????????

Dengan tidak semena-mena, tergiang ditelinga seluruh rakyat laungan "Suara Rakyat Suara Keramat!!!" owh! kepada penguasa kita jumpa diPRU13....INSHAALLAH!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan