Selasa, 30 September 2008

Perutusan Eid dari Zaid buat Pak LAH

Dalam kesibukkan umat islam bersiap menyambut lebaran tahun ini, Zaid Ibrahim mengutuskan surat buat Pak LAH.

Perutusan tersebut memfokuskan tentang permasalahan undang-undang yang menjadi asas kepada demokrasi Negara. Zaid menyingkap janji-janji dan perilaku BN terutama UMNO semenjak zaman Tunku hinggalah ke zaman Pak LAH.

Penggunaan ISA yang dijuruskan kepada permasalahan penentangan Komunis satu ketika dahulu, bertukar kepada senjata ampuh Penguasa UMNO-BN mengekalkan kuasa.

Bermula dari penangkapan Burhanuddin Al Helmi, seorang tokoh pembangkang yang pada masa itu merupakan YDP PAS, Ditahan hingga akhir hayatnya. Beliau diISAkan oleh Tunku dengan kesalahan yang masih kabur, yang pasti haknya sebagai rakyat Malaysia dicabuli. Beliau ditahan tanpa bicara, ditahan tanpa mampu membela diri diatas kesalahan yang tidak jelas.

Ekoran dari kes penahanan Burhannuddin, kerajaan semakin galak menahan musuh-musuh politiknya. Zaid menyorot peristiwa ops Lalang yang menyaksikan ramai tokoh-tokoh pembangkang disumbat ke kem tahanan Kamunting, dibawah akta ISA itu mereka ditahan tanpa bicara.

Terbaru siri penahanan akta zalim ini dikenakan keatas tokoh pembangkang, walau antara mereka dibebaskan kemudiannya, Namun seorang blogger masih meringkuk di kem tahanan.

Zaid turut mempersoalkan alasan yang diberi oleh kerajaan terhadap penahanan seorang wartawan tempoh hari. Beliau ditahan kerana menyelamatkan dirinya dari ancaman?

Oleh yang demikian selaku seorang pengamal undang-undang, Zaid menyeru kepada Pak LAH agar menganbil tindakkan berani. Satu tindakkan yang lebih jantan yakni "Mansuhkan ISA!!". Sesungguhnya dengan pemansuhan akta zalim ini, akan membuka ruang kebebasan dan keADILan buat seluruh rakyat.

Selain penurunan harga petrol, rakyat juga sudah lama menanti pemansuhan ISA. Pemansuhan ini merupakan hadiah yang paling bermakna buat rakyat yang menyanbut eid mubarak tahun ini. Tamatkanlah era gelita rakyat, berikanlah sinar baru kepada sistem perundangan negara yang kian malap ini.

Semoga Pak LAH menimbangkan perkara ini demi kebaikkan negara yang tercinta. Pemansuhan ini akan menjadikan Pak LAH dikenang selaku Perdana Menteri yang cintakan keADILan. Pak LAH akan lebih dikenang selaku pejuang dari Perdana Menteri sebelumnya.

1 ulasan:

  1. Apakah patut ISA ini dihapuskan…? Jawapannya tidak boleh dihapuskan. Apabila UMNO-BN jadi parti pembangkang, kerajaan baru PR perlu bersedia menghadapi tindakan ganas mereka dengan menggunakan akta ISA.

    BalasPadam