Rabu, 16 Julai 2008

DEBAT: Anwar harapan baru untuk Malaysia

Semalam berlansung satu lagi peristiwa ulangan, peristiwa pertama berlaku dipertengahan 70an dimana debat antara Anwar dan Datuk Suhaimi Kamarudin ketua pemuda UMNO.

Ianya berlaku diera kepimpinan Tun Razak dan isunya berkaitan kemiskinan dan kebuluran , Anwar pada waktu itu hanyalah merupakan Presiden ABIM manakala lawannya merupakan Ketua Pemuda UMNO dan anak didik pada tokoh melayu Datuk Harun Idris. Dalam perdebatan terbuka itu Anwar menyerlah dengan hujah yang bernas serta punya asas kukuh seterusnya melemaskan Datuk Suhaimi yang digambarkan sebagai antara pemidato terhebat dikalangan pemuda UMNO.

Semalam sekali lagi Anwar mempertahankan rekod cemerlangnya,dengan gaya bersahaja beliau memfokuskan kepada permasalahan rakyat dan realitinya keadaan ekonomi Malaysia yang semakin parah. Kali ini Anwar ditentang oleh Datuk Sabhery yang merupakan Menteri Penerangan. Hujah Anwar gagal dipatahkan menyebabkan Sabhery cuba menyerang peribadi Anwar bagi menyelamatkan reputasinya. Anwar yang mendapat tepukkan gemuruh dari kalangan penonton yang terbahagi pada dua kumpulan yakni UMNO-BN dan PAKATAN RAKYAT. Malah Anwar mendapat sorakkan gemuruh dewan pabila menghuraikan bagaimana "minyak boleh diturunkan" oleh kalangan penyokong UMNO-BN sendiri.

Anwar mengelak menyerang peribadi Sabhery,kerana plartform pidato hanya berkisar kepada Minyak" dan bukannya antara Anwar lawan Sabhery. Hujah dipihak Sabhery cukup dangkal bilamana dibangkitkan soal keadaan ekonomi serta permasalahan rakyat,Sabhery cuba menyelamatkan diri dengan berterusan menyerang peribadi Anwar yang tiada dalam tajuk perdebatan.

Anwar menjawab dengan bersahaja soalan yang dikemukakan oleh Nordin Kardi menambahkan luka pada pihak UMNO-BN.

Melihat kepada keputusan debat malam tadi, Anwar menang bergaya walaupun berdepan dengan isu yang melibatkan peribadinya.perdebatan malam tadi juga mengheret moderator menanya soalan dangkal dimana tak perlu Anwar jadi PM cukup sekadar menyerah dan berkongsi formula dengan kerajaan korup UMNO-BN.jelas pada rakyat yang menonton malam tadi bahawa Anwar merupakan harapan baru untuk Malaysia! Seterusnya apa kata media Malaysia? kita tunggu babak seterusnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan