Ahad, 5 Oktober 2008

"Mati Semut kerana Gula"

Merujuk kata pepatah lama "mati semut kerana gula", amatlah sesuai dengan situasi politik masa kini. Ramai yang tahu dengan pepatah ini, tapi mungkin ramai juga yang kurang arif dengan maknanya.

Semut tahu yang dia akan menemui ajal kiranya berterusan menghimpit gula, namun semut tidak pernah serik malah tetap seronok mengejar gula.

Sifat semut ini, boleh diterjemahkan dengan sifat si jakun-jakun politik yang sibuk mengejar habuan. Sejarah telah cukup membuktikan, kejatuhan sesuatu empayar disebabkan oleh sifat buruk pimpinan yang sibuk mengejar harta tanpa mempedulikan nasib rakyat terbanyak.

DiMalaysia umpamanya, kejatuhan UMNO dibeberapa buah negeri adalah disebabkan kerakusan para juak-juaknya menyedut serta memunggah khazanah negara untuk kepentingan peribadi. Tiada pemimpin UMNO yang tidak kaya, memasuki saf kepimpinan UMNO adalah merupakan kunci kekayaan singkat. Oleh itu amatlah bodoh, kiranya memasuki organ UMNO tanpa keluar dengan kekayaan.

Rakyat pula semakin menyampah melihat kerenah para juak UMNO yang kesana-sini dengan kereta mewahnya. Telinga rakyat menjadi geli pabila laungan "Hidup Melayu"di dendangkan oleh juak-juak UMNO. Ini kerana, lebih banyak dan lebih kuat laungan itu..maka lebih banyak mereka rompak harta melayu.

Oleh yang demikian, rakyat mengambil tindakkan drastik untuk mengubah kerajaan dari BN kepada PAKATAN RAKYAT. Tujuannya hanya satu, "mahukan pembelaan" dari seorang yang bergelar YB( Yang Berkhidmat ). Mereka sudah jemu dengan janji-jani retorik sang YB (Yang Berhormat).

Justeru itu, pihak PAKTAN RAKYAT harus bekerja kuat untuk rakyat yang memilih.Manakala Habuan yang tersedia didalam kantung-kantung negeri adalah milik rakyat, sewajarnya ia dipulangkan kembali kepada rakyat.

Pimpinan PAKATAN RAKYAT, disemua peringkat juga harus menghindari sifat kebodohan sang semut yang mengejar gula, jadikanlah ianya sebagai panduan dalam melayari bahtera kerajaan. Sekali lagi dingatkan!, Kejatuhan rejim UMNO-BN disebabkan juak-juaknya begitu jakun dengan habuan dunia. Sehingga kini UMNO-BN tidak pernah insaf apatah lagi malu dengan kebodohan mereka itu.

Mereka tewas dengan bisikan "Syaitan Wal Iblis" yang meniup sentimen tamak kedalam sanubari mereka.

Ingatlah " Mati Semut kerana Gula" dan Jatuhnya rejim UMNO kerana tamak". Rebahnya UMNO dek kerana sarat dengan para juaknya dan naiknya PAKATAN RAKYAT kerana dukungan para pejuang yang membela nasib marhein.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan